Чи підпадають під дію вимог підпунктів 140.5.4 та140.5.5 1 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу операції з придбання товарів у нерезидента та реалізація їх на користь нерезидента, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, якщо такі операції здійснює комісіонер - резидент на виконання договору комісії з комітентом - резидентом?
Хто із зазначених платників податків - резидентів має здійснювати коригування фінансового результату податкового (звітного) періоду у такому випадку?
Відповідь:
Відповідно до підпункту 14.1.202 пункту 14.1 статті 14 розділу I Кодексу продаж (реалізація) товарів - будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.
Не вважаються продажем товарів операції з надання товарів у межах договорів комісії (консигнації), поруки, схову (відповідального зберігання), доручення, довірчого управління, оперативного лізингу (оренди), інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари.
Відносини, що виникають за договірними зобов'язаннями комісії, регулюються Главою 69 ЦКУ. Так, відповідно до вимог ЦКУ:
за договором комісії одна сторона (комісіонер) зобов'язується за дорученням другої сторони (комітента) за плату вчинити один або кілька правочинів від свого імені, але за рахунок комітента (стаття 1011 ЦКУ);
істотними умовами договору комісії, за якими комісіонер зобов'язується продати або купити майно, є умови про це майно та його ціну (стаття 1012 ЦКУ);
комітент повинен виплатити комісіонерові плату у розмірі та порядку, встановлених у договорі комісії (стаття 1013 ЦКУ);
майно, придбане комісіонером за рахунок комітента, є власністю комітента (стаття 1018 Кодексу).
Тобто, договір комісії є правочином, за яким:
у разі придбання товарів за дорученням комітента - комісіонер придбаває товар у третіх осіб (постачальників (продавців), а не у комітента. Право власності на такий товар переходить безпосередньо від постачальника (продавця) до комітента;
у разі реалізації товарів за дорученням комітента - комісіонер реалізує товар третім особам (покупцям), а не комітенту. Право власності на такий товар переходить безпосередньо від комітента до покупця.
Таким чином для цілей виконання вимог підпунктів 140.5.4 та 140.5.5 1 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу слід дотримуватися таких правил:
1. Щодо операцій з продажу (реалізації) товарів, у тому числі необоротних активів за договором комісії
Під час здійснення господарських операцій з продажу (реалізації) товарів, у тому числі необоротних активів за договором комісії, укладеним продавцем - резидентом, право власності на товар (роботи, послуги) переходить безпосередньо від такого комітента до покупця - нерезидента
Відповідно, такі господарські операції впливають на об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств комітента, а не комісіонера (за винятком суми комісійної винагороди за таким договором).
Тому у випадках, передбачених підпунктом 140.5.5 1 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу, збільшувати фінансовий результат податкового (звітного) періоду на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг, зобов'язаний комітент - резидент, за дорученням якого відповідні товари, у тому числі необоротні активи, було реалізовано комісіонером - резидентом.
2. Щодо операції з придбання товарів, у тому числі необоротних активів, за договором комісії
При здійсненні господарських операцій з придбання товарів, у тому числі необоротних активів, за договором комісії, укладеним покупцем - резидентом, право власності на товар переходить безпосередньо від його постачальника (продавця) - нерезидента до комітента.
Відповідно, такі господарські операції впливають на об'єкт оподаткування податком на прибуток підприємств комітента, а не комісіонера (за винятком суми комісійної винагороди за таким договором).
Тому у випадках, передбачених підпунктом 140.5.4 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу, збільшувати фінансовий результат податкового (звітного) періоду на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів, зобов'язаний комітент - резидент, за дорученням якого відповідні товари, у тому числі необоротні активи, було придбано комісіонером - резидентом.
Узагальнююча консультація, затверджена наказом Міністерством фінансів України від 14 травня 2021 року N 266