Днями головний державний інспектор Коростенської ДПІ Наталія Савченко провела роз’яснення щодо правил проставляння апостилю відповідно до Правил затверджених наказом Міністерства закордонних справ України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти та науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України від 17.03.2023 №478/39534.
Присутніх ,насамперед ,цікавило ,що таке апостиль. Фахівець податкової трошки пояснила для чого він потрібен.
Сьогодні ,незважаючи на діджиталізацію і відмову, не тільки від підписів і печаток на документах, а і взагалі від паперових документів, всі документи, що подаються за кордон (або приходять з-за кордону) повинні бути в паперовому вигляді (hard copies) і містити печатку та підпис.
Крім того, навіть якщо документ надрукований на паперовому бланку, і містить підпис, печатку, назву органу, що видав, і інші відомості – це все одно не означає що інша держава буде довіряти такому документу. В першу чергу, це пояснюється тим, що закордонним інстанціям неможливо встановити чи дійсно цей документ справжній, чи він є підробкою.
Наталія Савченко поінформувала платників податків про надання відповідних документів, коло осіб, які мають право подавати документи, куди необхідно подавати документи, та терміни розгляду заяви. Уразі обробки персональних даних, отриманих від заявника, компетентні органи вживають заходів, передбачених Законом України «Про захист персональних даних».
Так, апостиль проставляється на вимогу особи, яка підписала документ, або на вимогу фізичної/юридичної особи (їх представників).
Для проставлення апостилю необхідно подати:
1. оригінал документа, на якому проставляється апостиль, або його засвідчену в установленому порядку копію;
2. документ про оплату послуги з проставлення апостиля або документ, що підтверджує право на звільнення від сплати, чи його копію, засвідчену в установленому порядку;
3. заяву від особи, яка подає такі документи.
Враховуючи положення абзацу першого ст. 1 та абзацу другого ст. 11 Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, у заяві щодо проставлення апостиля необхідно зазначити назву документа (документів), що надсилається до ДПС для проставлення апостиля, та країну призначення використання такого документа (документів).
Актуальний перелік держав-учасниць Конвенції знаходиться на сайті Гаазької конвенції з міжнародного приватного права.
Пунктом 3 Правил визначено перелік документів, на яких апостиль не проставляється.
Відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 01.02.2023 № 54 «Про розмір та порядок оплати послуг з проставлення апостиля», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.03.2023 за № 395/39451, встановлено плату за надання послуги із проставлення апостиля на документах, що видаються ДПС та її територіальними органами і призначені для використання на території інших держав, у розмірі трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (на сьогодні – 51 грн).
Відповідно до п. 2 наказу Мінфіну № 54 та абзацу другого п. 2 наказу Міністерства юстиції України від 18.12.2003 № 161/5 «Про розмір та порядок оплати послуг з проставлення апостиля», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за № 1197/8518, зі змінами, від унесення плати звільняються особи з інвалідністю 1-ої і 2-ої груп, особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни, громадяни, які належать до першої категорії потерпілих унаслідок Чорнобильської катастрофи, та діти-сироти у разі проставляння апостиля на документах, що стосуються безпосередньо цих громадян.
Пунктом 11 Правил визначено, що термін розгляду документів для проставлення апостиля встановлюється компетентним органом.
Проставлення апостиля, відмова в його проставленні здійснюються ДПС у строк до 20 робочих днів з дня отримання ДПС заяви та документів, необхідних для отримання послуги з проставлення апостиля.